VARUMÄRKE

Varumärke - Ett bra varumärke skall vara TYDLIGT

VARUMÄRKE

Vad vill du att ditt varumärke skall förknippas med? 


För att bygga ett starkt varumärke krävs att man har en tydlig strategi och plan för sitt företag. En enkel övning kan vara att lista de attribut vill man att företaget ska förknippas med. När man väl har sina attribut klara för sig gäller det att vara konsekvent så att dessa attribut återspeglar sig i allt som rör företaget tex. prissättning, kvalitet, service, färger, typsnitt, känslor, personlighet osv. Att bygga ett varumärke är därför en ständig process som aldrig tar slut. Vi på JD Marketing är ett värdefullt bollplank för dig både på kort och lång sikt. 


Vanliga fallgropar:


DU VILL FÖR MYCKET?

Attributlistan kan bli för stor. Ofta får man då välja bort några attribut för att varumärket inte ska bli för spretigt. Om potentiella kunder ska lägga företaget på minnet är det viktigt att skapa en tydlig nisch och differentiering mot sina konkurrenter. Ett BRA varumärke är ett TYDLIGT varumärke.


DU TAR FÖRHASTADE BESLUT?

Ett vanligt misstag som småföretag gör är att ta förhastade beslut. Man tar tex in en produkt i sortimentet ger bra marginal men passar inte in i de attribut som man vill ska förknippas med varumärket. Produkten kan vara lönsam på kort sikt, men på lång sikt skadar produkten varumärket. Detta misstag är vanligt när företaget är under ekonomisk press.


DU SAKNAR TILLRÄCKLIGT MED KOMPETENS OCH RESURSER?

Det är inte alltid möjligt att forma varumärket som man vill. Tex kan det vara svårt att bygga ett premiumvarumärke om man har ett sparsamt ekonomiskt kapital eller bristfällig kunskap om de produkter man säljer. En kund som handlar premiumprodukter har troligen höga förväntningar på företaget både vad gäller service och kvalitet och om dessa inte infrias blir kunden besviken. Det är därför viktigt att man anpassar sitt varumärke och företag efter sin kompetens och tillgängliga resurser.